DFSP Historiek 2019-20

Concert: Happy New Year Ludwig !

Stel het je voor: een 250-jarige Ludwig van Beethoven, die een heel jaar lang verplicht verjaardagstaart moet eten. Hij zou er waarschijnlijk niets aan vinden. Maar dat zijn muziek in 2020 op zowat alle pupiters ter wereld staat, zou de jarige Beethoven ongetwijfeld plezieren. Zo ook in het Brugse Concertgebouw. Op donderdagavond 30 januari waren we er met 43 leden op de afspraak.

Wat een pianiste is die Yeol Eum Son! Met alle respect voor de mooie uitvoeringen van de ouverture van Willem Tell (Rossini), Romace Nr. 2 voor viool en orkest en de Symfonie Nr. 5 van Ludwig van Beethoven, het was de virtuoze Koreaanse pianiste die de harten en de bewondering stal van alle aanwezige muziekliefhebbers.

In het pianoconcerto nr 1 van Liszt demonstreerde Son vol overgave haar technische vaardigheid en passie voor muziek. Geen vedettekapsones, dankbaar voor het daverend applaus van haar toehoorders bracht ze nog 2 extra nummers: frivole improvisaties op gekende melodieën. Het vroeg naar meer.

Gelukkig is er Mr. YouTube. Met wat gegoochel kom je ongetwijfeld mooie werkjes van Yeol Eum Son op het spoor.

Toast Literair 2020

Gelukkig was een beperkte oppervlakte in de zaal voldoende om ons gasten duo te laten optreden. De lange tafel met de ontbijtingrediënten, de kokkin aan de pan met liefdevol, gebakken spiegeleitjes, en vooral de 55 goedgemutste deelnemers maakten de ruimte gezellig vol.

Er stond op 19 januari 2020 meer dan literatuur alleen op het programma. Wim Chielens, journalist, auteur, radiomaker en zoveel meer wist zijn publiek te boeien met fantasierijke vertelsels. Hij liet ons ook genieten van zijn muzikaal talent. In een ludiek, vertel-en muziektheater – Mensen met een hoek af – begeleide hij zijn dochter Trui. Met warme, fluwelen stem bracht ze tussenin haar liedjes, die naadloos aansloten bij het thema. De kerkklok had al een tijdje 11u30 geslagen wanneer een warm applaus de artiesten bedankte. We sloten traditioneel af met bubbels.

Onze “Toast Literair” loste alle verwachtingen in. Geen twijfel mogelijk, volgend jaar zijn we weer op afspraak …

Driekoningenfeest

Op zaterdag 4 januari 2020 is het Davidsfondsjaar traditiegetrouw gestart met ons Driekoningenfeest en Algemene Ledenvergadering.

Met ruim 50 aanwezigen deden we ons te goed aan massa’s pannenkoeken en, onder andere, warme chocolademelk. Een voortgezette traditie die weer sfeervol verlopen is in De Toren.

Frisse temperaturen buiten, maar veel warmte binnen. De meer dan 300 verse pannenkoeken werden met smaak verorberd. De al even gebruikelijke Marcelquiz werd een nek-aan-nekrace tussen de vijf harddenkende teams.

Tussendoor kreeg Reini nog een Davidsfondswaardebon die ze gewonnen heeft dankzij onze Vers Geperst. Iedereen keerde trouwens huiswaarts met een prijs(je) van de tombola.

Het blijft een formule waar weinig sleet op zit …

Luistercursus

In het pianosalon van het Prinsenhof liet musicoloog Dirk Deckers ons, op woensdag 11 december, genieten van mooie Kerstmuziek.

Uit de periode van de 16de tot de 20ste eeuw koos hij 9 stemmige muziekfragmenten. Op het einde werd de volle zaal uitgenodigd om mee te zingen met "Stille nacht". Voor Davidsfonds Sint-Pieters werd zo de kerstperiode officieel ingezongen. Het glaasje bubbels achteraf maakte het helemaal af …

Gruuthuse bezoek

Met meer dan 40 deelnemers, verdeeld over twee groepen, hebben we op zaterdag 30 november, kennis gemaakt met het vernieuwde Gruuthusemuseum.

Na een lange periode van restauratie is het Gruuthusepaleis helemaal klaar om bezoekers opnieuw te verwonderen. Dat deed het trouwens vele eeuwen geleden ook al, toen de heren van Gruuthuse er nog resideerden.

De vele wenteltrappen en de aaneenschakeling van grote en kleine kamers in het voormalig stadspaleis maken van het museumparcours een spannende verkenningstocht Het museum etaleert 500 jaar boeiende Brugse geschiedenis: een rijke collectie kunstvoorwerpen, documenten en handschriften brengen er de vele verhalen van de machthebbers en de rijke elite tot leven.

Het museum verleent ook toegang tot de authentieke bidkapel die het Gruuthusepaleis verbindt met de Onze-Lieve-Vrouwekerk. Vanuit deze unieke privékapel konden de paleisbewoners in alle rust de mis bijwonen zonder zich onder het gewone volk te begeven.

Een dikke twee uren gaven de geëngageerde gidsen uitleg over de geschiedenis van het gebouw en over de vele waardevolle artefacten die er te zien zijn. Zo konden we 500 jaar Brugse geschiedenis opnieuw ontdekken.

De vele trappen die moesten overwonnen worden maakten er ook een fysieke uitdaging van. Niet te verwonderen dat er achteraf met een groot aantal leden geklonken werd in de Bourgogne des Flanders met een passend Brugs biertje.

Bezoek voedingsschool 'Ter Groene Poorte'

Onverwacht veel leden waren present op het bezoek aan de voedingsschool 'Ter Groene Poorte' die woensdag, 16 oktober 2019.

Vol bewondering werd geluisterd naar de uitleg over de verschillende afdelingen, de professionele uitrusting en de lange jaren opleiding. Leerlingen aan het werk demonstreerden hun kunnen. De kunstwerken in chocolade waren echte blikvangers!

Na de rondleiding mochten de laatstejaars onze leden verwennen met een gastronomische lunch in Restaurant Casserole. Lekker eten bij een goed glas en in aangenaam gezelschap, dat is genieten.

Niet te verwonderen dat deze activiteit naar meer smaakte bij alle deelnemers. Het bestuur kent zijn opdracht voor volgend werkjaar …

Geleid kerkhofbezoek

Met Allerheiligen in het vooruitzicht brachten we medio oktober 2019 een geleid bezoek aan de Centrale Begraafplaats te Steenbrugge, Assebroek.

Een decreet van keizer Jozef II bepaalde onder meer dat niemand nog in een kerk of binnen de stad mocht begraven worden. Daarom kocht het Brugse stadsbestuur een terrein aan in de randgemeente Assebroek om in te richten als begraafplaats voor alle Bruggelingen. Zo kreeg het in de volksmond de naam “Brugs Kerkhof”.

Na enkele uitbreidingen beslaat het kerkhof inmiddels 12 ha. Het heeft een geometrische aanleg met hoofddreven en dwarswegen. Het is volledig met bakstenen ommuurd. Het terrein is aan de westkant toegankelijk via een poortgebouw met de woning van de kapelaan en de grafmaker. Het kerkhof bevat heel wat, vaak imposante, graven van vooraanstaande Brugse personen uit de kunst, literatuur, politiek of adel. Belangrijke grafmonumenten zijn in verschillende bouwstijlen uitgewerkt.

De Brugse dodentuin lijkt een idyllisch dorpskerkhof. De aanplant in het kerkhof bestaat uit linden, beuken, essen, berken, taxusbomen, esdoorns en lijsterbessen. Zo evolueerde de begraafplaats tot een dodenpark.

Wandelen op deze Centrale Begraafplaats is teruggaan in de tijd. Onze gids Anne Bakker nam ons mee op sleeptouw. En je moet het maar doen op zo’n druilerige zaterdagnamiddag. Met een brok historiek, veel poëzie, een moment van samenzang en een regelmatig vleugje humor wist ze haar geïnteresseerd publiek meer dan te boeien.

Een aantal bijzondere graven werden van dichtbij bekeken, waarbij Anne op verhelderende wijze inzicht gaf in de symboliek van de ornamenten. Bij het graf van Gezelle werd een bescheiden chrysantje gezet. Tevreden terugkeren van een begraafplaats. Gebeurt niet elke dag …

Vers Geperst

Veel geïnteresseerden en buurtbewoners waren aanwezig op de opener van ons seizoen, Vers Geperst, op zaterdag 28 september 2019. Een unieke gelegenheid voor de leden om hun lidmaatschap te verlengen en de laatste Davidsfondsuitgaven in te kijken. En hier was heel wat belangstelling voor.

Daarnaast was het zeker ook de moeite om te zien hoe Oranje v.z.w. met het project O’mer tijdelijk zijn onderkomen gevonden heeft op de vroegere site van de hospitaalzusters van St.-Jan.

De bestuursleden van onze afdeling bedienden alle gasten met koffie en wat er zoal bij hoort. De geprezen bakkunsten van Mia en Rita kwamen daarbij goed van pas. Een gezellig, drukke geslaagde namiddag, Davidsfonds Brugge St.-Pieters waardig.