DFSP Historiek 2018-19

Safari in Brugge

Met een grote passie voor de natuur toonde gids Heidi Rau op de Safari wat Brugge aan fauna en flora rijk is.

Op zaterdag 8 juni 2019 gingen we op “Safari in Brugge”. Natuur in de stad. Niet alleen voor de mens, maar ook voor vele plant- en diersoorten is de stad een geschikte leefwereld.

Natuurpuntgids Heidi Rau toonde ons tijdens deze stadswandeling biotopen die eigen zijn aan de stad, zoals oever- en muurvegetatie, publieke parken, oude bleekweiden en kloostertuinen. We ontdekten en genoten van het  natuurschoon binnen de oude Brugse omwalling.

Na de wandeling waren we gast in het clubhuis van jachtclub FlandriaNa het verorberen van de lekkere, warme pannenkoeken werd de winnaar van de Safariquiz bekendgemaakt. Guido van Gerven haalde het met grootste onderscheiding (9/10).

Toast Literair

De Toast Literair op 20 januari 2019 met Lara Taveirne loste alle verwachtingen in.

Een vol huis, lekker en uitgebreid ontbijt met liefdevol gebakken spiegeleitjes, gezellige sfeer (dixit de spreekster).

Vlotte Lara kon op geanimeerde en spontane wijze haar publiek boeien en lokte heel wat reacties uit, ook na haar lezing. Een portie literatuur op zeer verteerbare wijze. Smaakt naar meer. We zien al uit naar de editie 2020.

Driekoningenfeest

Het 40ste Driekoningenfeest op zaterdag 5 januari 2019 was weer een gezellig pannenkoekenfestijn.

De Merci-bokaaltjes op tafel symboliseerden de dankbaarheid van het bestuur voor al onze leden, die deel uitmaken van onze Davidsfondsfamilie. De quiz van Marcel confronteerde ons dan weer met de beperkingen van onze menselijke computer. Met een kleine of iets grotere tombolaprijs keerde iedereen tevreden naar huis terug.

Even stond de sterre boven het parochiaal centrum ...

Bezoek aan het VLIZ in Oostende

Op vrijdag 23 november 2018 waren we te gast in het VLIZ, het Vlaams Instituut voor de Zee.

Zestien sterk geïnteresseerde leden maakten de oversteek naar Oostende.  Een zeer brede en bijzonder leerrijke lezing van Bioloog Jan Seys boeide het aandachtige publiek, dat zich de verplaatsing naar de Koningdin der Badsteden geenszins beklaagde!

Het VLIZ is het coördinatie- en informatieplatform voor marien en kust gebonden onderzoek in Vlaanderen. Een uitgelezen organisatie om te bezoeken, voor wie meer wil weten over de kennis over en het onderzoek naar alle mogelijke facetten van onze Noordzee.

De onderzoeksschepen Belgica en Mercator zal iedereen ongetwijfeld kennen en hebben hun steentje bijgedragen in het marien onderzoek. Meer informatie over deze schepen vind je in onderstaande documenten.

Hieronder een interview met Jan Seys in  Knack van 14 november 2018.

Jan Seys in Knack interview. Jan Seys en assistente geven de nodige uitleg bij de zendertjes die ze bij de vissen inplanten. In de bibliotheek van het VLIZ. In de bibliotheek van het VLIZ met de jonge bibliothecaris aan het woord. Fabienne in de bibliotheek van het VLIZ. In de bibliotheek van het VLIZ met de jonge bibliothecaris aan het woord.
Bioloog_Jan_Seys_in_Knack_1.pdf (1050.25 kb)
Belgica_2_1.pdf (4179.5 kb)
Mercator_2_1.pdf (2229.75 kb)

Griekse avond

Op zondag 11 november hadden we iets nieuw op het programma, een Griekse avond. En het was een groot succes. Een idyllisch ondergaande zon, het Brugs mandoline ensemble met mooie Griekse liederen, een lekkere moussaka en een goed glas Griekse wijn, alle ingrediënten waren aanwezig om de meer dan 85 deelnemers een mooie zondagavond te doen beleven. Naast onze trouwe Davidsfondsleden waren er ook heel wat vrienden en familie van de muzikanten, die zichtbaar genoten van de puike organisatie.

Sagen en Legenden V

Op 13 oktober stapten meer dan 30 deelnemers mee met Dirk Deckers tijdens zijn laatste 'Sagen en Legendentocht'. De zomers zonnige oktoberdag zorgde mee voor een opperbeste stemming. Eric Willems en Nicole Van Damme waren de twee beste ’gokkers’ en haalden 12 op 16. Proficiat aan de winnaars en heel veel dank aan Dirk voor zijn vijf succesrijke gidsentochten!

Vers Geperst

Op 29 september ging het nieuwe seizoen officieel van start met ‘Vers Geperst’.

Na het succes van het jaar voordien in het klooster, was de Vers Geperst van dit jaar nog een trapje hoger in te schatten.

Het luxueuze kader met gezellige schikking van aangename tafels binnen en buiten in WZC Het Prinsenhof, op een bijzonder zonnige dag, trok heel veel bezoekers aan. Ruim 60 leden en een 15-tal niet leden waren van de partij. Voor het bestuur was het ook een bijzonder leuke dag. We konden het materiaal mooi presenteren in de beschiklbare ruimten en er was heel veel contact met de leden.

De verzorgde rondleidingen in het woonzorgcentrum leerden ons Het Prinsenhof beter kennen. Ik was erg onder de indruk van wat allemaal wordt aangeboden en hoe verzorgd alles er is. Ik vroeg me zelfs stiekem af of ik op mijn nog jonge leeftijd er al mijn intrek in zou kunnen nemen.